سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفال اورارتو در روستای اسبفروشان شهرستان سراب

ارسال شده توسط یوسف آهنگر اسبفروشانی در 92/3/14:: 7:53 عصر

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باستان شناسی، برنامه بررسی و شناسایی حوضه روستای اسبفروشان، واقع در 12 کیلومتری جنوب غربی شهر سراب ( استان آذربایجان شرقی ) پایان یافت.

به گفته بابک ناصری، سرپرست هیئت، تعداد پنج محوطه در این برنامه بررسی و شناسایی شد.

وی در ادامه افزود در این راستا مشخص گردید یکی از تپه ها اسلامی و دو تپه دیگر دارای آثار ساسانی-اسلامی و هزاره اول - مفرغ جدید هستند. همچنین دو قبرستان با آثاری از دوران صدر اسلام (قرن دوم و سوم) و هزاره اول شناسایی شد.

وی هدف از این بررسی را اثبات وجود آثاری از دوره اورارتو در جنوب غرب شهرستان سراب عنوانکرد که در یکی از تپه ها با نام کول تپه IV به تعداد شش قطعه سفال اورارتو دست یافت.

 

 

 

ارسال مطلب: روابط عمومی پژوهشکده باستان شناسی


«بایرام پایی» بشارت نوروز

ارسال شده توسط یوسف آهنگر اسبفروشانی در 91/12/29:: 5:51 عصر

براساس آیین‌های باستانی و آغاز زمزمه‌های بهار مردم، اردبیل نیز آداب و رسوم خاص خود را به مانند «بایرام پایی» و «تکم‌چی» انجام می‌دهند تا به استقبال بهار بروند.

 این آداب و رسوم یادگار گذشتگان ما و ریشه در پیشینه فرهنگی و تاریخی مردم این دیار دارد، به طوری که آداب مردم اردبیل در برگزاری جشن نوروز توأم با باورهای غنی و برآمده از بینش عمیق گذشتگان در ابداع این شیوه‌‌ها است.

«بایرام پایی» الفتی در زایش دوباره بهار

از رسوم و آیین‌هایی که هنوز هم با گذشت سال‌ها فراموش نشده و همچنان میان خانواده‌ها رواج دارد، فرستادن عیدی از خانه پدری به خانه دختران شوهر کرده خانواده‌ها است.

عیدانه که در زبان محلی «بایرام پایی» معروف است، این رسم در برخی از مناطق استان نه فقط در سال‌های نخست ازدواج، بلکه تا زمانی که پدر و مادر در قید حیات هستند، ادامه دارد.

پس از پدر و مادر وظیفه پسر بزرگ خانواده است که این رسم را ادامه دهد.

این آیین از 20 روز مانده به عید تا چهارشنبه سوری ادامه دارد.

در یکی از شب‌ها غذایی در خانه دایی یا عمو و به ویژه در خانه پدری پخته می‌شود و به همراه عیدی مانند پارچه یا پول نقد به خانه دختر فرستاده می‌شود.

این غذای محلی و سنتی ممکن است ماهی پلو، کوکو، مرغ، قیمه یا شیر پلو با ماهی باشد که به تعداد اعضای خانواده دختر پخته شده و در مجمعی مسی گذاشته می‌شود و روی آن نیز پارچه زربافت به رنگ قرمز می‌اندازند و در حالی که بر سر یکی از اعضای خانواده یا فامیل گذاشته شده به در خانه دختر به عنوان بایرام پایی برده می‌شود.

 



سواوستی آیینی در پاسداشت چهارشنبه سوری

در گذشته مردم اردبیل و مناطق اطراف فردای چهارشنبه سوری با پوشاندن لباس‌های نو به فرزندانشان و به دست گرفتن کوزه سفالی به رنگ سفید با گل‌های قرمز برای عبور از روی نهر آب که در اردبیل به کناره رودخانه بالقلو چایی می‌رفتند، این مراسم برگزار می‌شود.

در برخی مناطق نیز حتی زنان قدیم قیچی به همراه خود می‌برند و آب را به نیت بریدن کدورت‌های سال کهنه قیچی می‌کنند آنان در دل آرزویی می‌کنند و از روی آب می‌پرند و یا از روی سنگ‌های بزرگ داخل رودخانه می‌گذشتند.

«قورقا» دیرینه تنقلات در آذربایجان

در زمان‌های قدیم که آجیل و تنقلات به فراوانی حال حاضر نبود، خانواده‌ها برای تزئین و نیز براساس سنت‌های گذشتگان خود از گندم به عنوان یکی از اجزای سفره هفت سین استفاده می‌کردند و از چند روز مانده به عید مقداری که می‌خواستند گندم را سه روز در شیر خیس می‌کردند و بعد آن را روی آتش، تفت می‌دادند و این گندم بو داده بسیار خوشمزه می‌شد که برخی از خانواده‌ها علاوه بر گندم نخود و عدس را نیز تفت داده و به صورت خوشمزه آن را آماده برای سفره چهارشنبه سوری و یا عید می‌کردند.

تخم مرغ‌های رنگی شانس و یا اقبال در برآورده شدن آرزوها

بیشترین چیزی که در عید نوروز به چشم می‌آید، شادی بچه‌ها است که بعد از پوشیدن لباس‌های تازه از چشمان آنها پیدا است.

کودکان عید را به دلیل عیدی گرفتن از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایشان دوست دارند؛ به ویژه تخم مرغ‌های رنگی که با طرح‌های زیبا رنگ شده است.

مادربزرگ‌ها تخم‌مرغ‌ها را با پوست پیاز قرمز رنگ می‌کنند، اما این را هم باید دانست که اکنون این تخم‌مرغ‌های رنگی نیز با زندگی شهرنشینی دچار تجمل‌گرایی و مد روز شده است.

«تکم‌چی» بشارت‌دهنده بهار پرطراوت

 

اسبفروشان

 

اما یکی از رسوم مردم آذربایجان و اردبیل در پایان سال، بشارت بهار از سوی تکم‌چی است که این آیین هنوز هم در بسیاری از روستاها برقرار است.

تکم، عروسکی است به شکل حیوان چهار دست و پا که از تکه‌ای چوب ساخته شده و این عروسک با پارچه‌های رنگی و معمولاً قرمز پوشش داده شده و زنگوله‌ای بر گردن آن است.

تکم‌چی یا صاحب تکم‌ چوبی صاف را که وسط آن برای گردش تکم سوراخ است به صورت افقی در یک دست خود و با دست دیگر انتهای چوب را که تکم به آن وصل است، نگه می‌دارد و با آن تکم را بالا و پایین می‌برد و به نوعی آن را به رقص در می‌آورد.

اشعاری که در تکم‌خوانی دیده می‌شود، اشعار قابل تأمل و به زبان ترکی است که ترجمه آن «تکم ده دارد، کمند دارد و ده دارد، جلوی هر دری برقصد یک نعلبکی قند پاداش دارد» در حقیقت واژه تکم از تکه به معنای بز نر قوی‌هیکل و پیشرو گله گرفته شده است که پیشتر در مناطق آذربایجان این بز به عنوان رأس گله گوسفند اهمیت ویژه‌ای داشته است.

 

منبع : فارس


راهآهن بستانآباد به سرعین متصل میشود

ارسال شده توسط یوسف آهنگر اسبفروشانی در 91/11/8:: 9:24 عصر

دکتر منصور حقیقت پورنماینده مردم شهرستان های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی


منصور حقیقت پور در یکی از نشست های مردمی خود در شهرستان نیر در روزهای اخیر اظهار داشت در قالب طرح مطالعات راه‌آهن بستان‌آباد – سراب؛ این خط ریلی به شهرستان سرعین استان اردبیل متصل می‌شود.

 

به گزارش "اخبار اردبیل" به نقل از خبرگزاری فارس دکتر حقیقت پور در این نشست اظهار داشت: با پایان مطالعات راه‌آهن بستان‌آباد به سراب پیشنهاد کردیم تا این مسیر به سمت نیر و سرعین نیز ادامه پیدا کند که در این ارتباط شاهد پیگیری‌ها و اقدامات لازم در حوزه مدیریتی و عملیاتی شدن این خواسته و مطالبه مردم هستیم.


وی تصریح کرد: ما اگر بتوانیم از سمت آذربایجان شرقی این خط ریلی را به استان متصل کنیم و از طرفی بتوانیم راه‌آهن میانه اردبیل را تکمیل کنیم و با اتصال آن به پارس‌آباد و حوزه قفقاز خط ریل بین‌المللی ایجاد کنیم، قادر هستیم این استان را از بن‌بست و برخی گرفتاری‌ها به خوبی نجات دهیم.

 

حقیقت‌پور در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: آنچه که در این بین بسیار ضروری به نظر می‌رسد اتصال این استان به شاهرگ‌های اصلی برای خروج از بن‌بست و رسیدن به نقطه پیشرفت و تعالی واقعی است که در این زمینه از طریق وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون‌های عمرانی و زیربنایی مجلس طرح‌های یاد شده را پیگیری می‌کنیم.

 

ادامه مطلب...

اتصال ریلی سراب به شهر توریستی سرعین

ارسال شده توسط یوسف آهنگر اسبفروشانی در 91/10/26:: 7:24 عصر

صدای سراب به نقل از سراب فردا:حقیقت پور نماینده مردم اردبیل و نائب رییس کمسیون امنیت ملی مجلس امروز در جمع فعالان اجتماعی شهرستان سراب گفت: نمایندگان استان های آذربایجان شرقی،غربی،اردبیل و زنجان به منظور ارتقای شاخص های توسعه و نیز ایجاد زیرساخت های توسعه و عمران مجمع نمایندگان شمال غرب را تشکیل دادند.
وی با اشاره به اینکه تفاهم و اتحاد در هرمنطقه باعث پیشرفت و آبادانی آن منطقه خواهد شد اظهارکرد: توسعه چهاراستان آذری نشین محور فعالیت های مجمع نمایندگان شمال غرب خواهد بود.
وی با بیان اینکه نزدیک 50نماینده در این مجمع عضویت دارند ابرازداشت: پروژه خط آهن بستان اباد-سراب -سرعین و اردبیل مهمترین طرحی است که این مجمع آن را پیگیری خواهد کرد.
حقیقت پور یاداورشد: شاید علت اصلی  کمتر توسعه یافتگی منطقه نبود خط آهن و راه های مناسب است.
وی ادامه داد: با پیگیری های خانم بهمنی نماینده سراب و نیز نمایندگان دیگر چهاربانده شدن راه بستان اباد-سراب-نیر با جدییت و سرعت لازم دنبال خواهد شد.
نماینده اردبیل از تصویب اعتبار 20میلیارد ریالی برای شروع عملیات اجرایی این راه از سمت نیر به سراب خبرداد.
این نماینده مجلس شهرستان سراب را به لحاظ توامندی های خوب در حوزه کشاورزی،دامداری و شیلات مستحق سرمایه گذاری و ایجاد کارخانجات تحت پوشش دانست و افزود: ایجاد راه اهن مسیر تبریز-بستان اباد -سرعین و اردبیل می تواند سراب را به قطب گردشگری تبدیل کند.
نائب رئیس کمسیون امنیت ملی مجلس با استماع دغدغه های  جمعی از فعالان اجتماعی شهر در مورد بحث ارتقای بخش مهربان تصریح کرد: از وزارت کشور درخواست خواهیم کرد تا موضوع را به صورت متقن و کارشناسی شده بررسی کند تا تصمیم عجولانه ای اتخاذ نشود.
وی ادامه داد: باید کم هزینه ترین تصمیم برای توسعه منطقه گرفته شود.
این نماینده مجلس  تصریح کرد: در نظام اسلامی فاصله ای بین مردم و دولت متصور نیست و بنابراین مردم نقش اصلی را در تصمیم گیری ها ی کشور دارند.
حسینی نماینده میانه نیز در سخان کوتاهی گفت: وی به عنوان یک نماینده ارتقای سیاسی مناطق مختلف را لازمه توسعه نمی داند.
وی تصریح کرد: اگر چنین بوده باشد در آینده باید شاهد 500استان جدید در کشور باشیم.
در این نشست مسعود سعادتی باردیگر روند مربوط به بحث ارتقای مهربان را تشریح کرد و گفت: قطعا خواست مردم مناطق مورد نظر در تصمیم گیری ها لحاظ خواهد شد.
وی افزود: حتی درخواست ایجاد بخش های جدید دوزدوزان،صائین، و اسبفروشان تحت پوشش فرمانداری سراب نیز مطرح شده است.
یکی از اعضای شورای شهر سراب نیز گفت: مهربان در سال 68 از هریس به سراب ملحق شد پیشنهاد ما این است که اگر ارتقایی مدنظر است به همان محدوده بسنده شود.
در این دیدار چند نفر دیگر از فعالان اجتماعی شهر نقطه نظرات خود را مطرح کردند.


گردشگری \آبدرمانی\ در آذربایجان شرقی راهاندازی میشود

ارسال شده توسط یوسف آهنگر اسبفروشانی در 91/5/26:: 10:30 صبح


مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان ‌شرقی با اشاره به وجود ‌دارا بودن چندین چشمه آب گرم ویژه‌ در این استان گفت:‌گردشگری "آب‌درمانی" در آذربایجان شرقی راه‌اندازی می‌شود.


به گزارش 0431 به نقل از فارس، تراب محمدی در جمع فعالان گردشگری شهرستان سراب اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی به لحاظ وجود آب‌های گرم‌های معدنی شرایط ممتازی را در زمینه جذب گردشگر داراست که آب‌های گرم و معدنی شهرستان سراب یکی از توانمندی‌های ارزشمند گردشگری آن محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اغلب چشمه‌های آب گرم و معدنی استان در دامنه ارتفاعاتی چون سهند، سبلان، بزقوش و سایر کوه‌ها جاری است، بر جایگاه خاص آب‌های گرم و معدنی شهرستان سراب از دیرباز تأکید کرد. 

محمدی , چشمه‌های آبگرم اسب فروشان، آبگرم الله حق در دامنه کوه "بزقوش" در یک کیلومتری چشمه اسب فروشان، چشمه معدنی آبرس شالقون، آبگرم اردها، آبگرم جلده‌باخان و آبگرم نرمیق را از شناخته شده‌ترین چشمه‌های سراب عنوان کرد.

دبیر ستاد تسهیلات سفر استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه چشمه آب‌گرم « الله حق » در جنوب غربی روستایی با همین نام واقع شده است، یادآور شد: این چشمه از زیباترین چشمه‌های آب گرم سراب به شمار می‌رود.

عضو شورای مشورتی گردشگری کشور خاطر نشان کرد: امروزه در اغلب کشورهای دنیا از وجود چشمه‌های آب گرم برای جذب توریست‌های آب درمانی بهره می‌برند و استان آذربایجان‌شرقی نیز با اقداماتی که طی سال‌های اخیر در راستای ساخت مجتمع‌های آب درمانی و توسعه زیرساخت‌ها در محوطه آب‌های گرم داشته است، سعی در ترویج فرهنگ گردشگری آب‌درمانی دارد.

 


روستای اسبفروشان شهرستان سراب به شهر تبدیل می شود

ارسال شده توسط یوسف آهنگر اسبفروشانی در 91/5/26:: 10:14 صبح

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی شهرستان سراب: روستای اسبفروشان شهرستان سراب، به شهر تبدیل می گردد.


بر اساس این گزارش روستاهای بالای 3500 نفر در استان آذربایجان شرقی جهت تبدیل شدن به شهر، به وزارت کشور معرفی شده اند که تعداد آنها به عدد 36 می رسد.

از این تعداد روستا نام روستای اسبفروشان از شهرستان سراب نیز به چشم می خورد. روستای اسبفروشان یکی از بزرگترین روستاهای شهرستان سراب می باشد که به دلیل واقع شدن در دامنه های سرسبز رشته کوه بزقوش و داشتن آب گرم معدنی از مهمترین مناطق توریستی شهرستان سراب محسوب می گردد و سالانه بویژه در فصل تابستان پذیرای میهمانان زیادی از نقاط مختلف کشور می باشد.


پارک شادبخش اسبفروشان

ارسال شده توسط یوسف آهنگر اسبفروشانی در 91/4/22:: 8:32 عصر


این پارک به نام ریس شورای اسلامی روستا نام گذاری گردیده است به پاس تلا شهای ایشان در آبادانی این روستا!!!!

 

 

 


اسبفروشان» صاحب کتابخانه میشود

ارسال شده توسط یوسف آهنگر اسبفروشانی در 91/4/22:: 7:26 عصر

سیمین اکبری، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سراب، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که این کتابخانه امسال با تخصیص اعتبارات احداث می‌شود، اظهار کرد: روستای اسب‌فروشان داری جمعیت زیادی است و بر اساس توافق‌های حاصل شده، در سال‌های آینده به شهر تبدیل خواهد شد. 

وی ادامه داد: پیش از این در
روستای اسب‌فروشان کتابخانه‌ای احداث نشده بود که با ساخته شدن این کتابخانه، ارایه خدمات کتابخانه‌ای در شهرستان سراب گسترش خواهد یافت، چرا که این مکان فرهنگی علاوه‌ بر روستای اسب‌فروشان، به روستاهای اطراف خود نیز باید امکانات فرهنگی و کتابخانه‌ای عرضه کند. 

اکبری عنوان کرد: شهرستان سراب با جمعیت 133 هزار و 617 نفر و مساحت 345 هزار و 218 کیلومتر مربع، دارای چهار هزار و 470 عضو فعال و 44 هزار و 500 نسخه کتاب است. 

وی افزود: این شهرستان دو کتابخانه عمومی، دو کتابخانه مشارکتی روستایی در «دوز دوزان» و «فَرکوش» و یک کتابخانه مشارکتی با زندان سراب دارد. البته کتابخانه روستایی «فَرکوش» به‌دلیل نداشتن نیروی متخصص در حوزه کتابداری، مدتی است که فعالیت نمی‌کند. 

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سراب درباره همکاری با شهرداری این شهرستان با نهاد کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: شهرداری سراب نسبت به پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری اقداماتی را انجام می دهد اما سهم واقعی نهاد از درآمد این شهرداری، به اداره کتابخانه‌های شهرستان سراب ارایه نمی‌شود. 

وی افزود: تاکنون شهرداری نسبت به احداث کتابخانه و اهدای زمین مناسب برای ساخت این مکان فرهنگی اقدام مثبتی انجام نداده است. 

اکبری با بیان این‌که «با فرا رسیدن فصل تابستان، کتابخانه‌های این شهرستان کلاس‌های خوشنویسی، نقاشی، قرآن و قصه‌گویی را برگزار می‌کنند» اظهار کرد: کتابخانه‌های شهرستان سراب به‌مناسبت‌های گوناگون نظیر اعیاد شعبانیه، دوستدارن کتاب را رایگان ثبت‌نام می‌کند. 

وی در پایان گفت: با توسعه فعالیت‌های مختلف، تعداد اعضای فعال کتابخانه‌ای شهرستان سراب نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.


اهدای زمین برای احداث کتابخانه در اسبفروشان آذربایجانشرقی

ارسال شده توسط یوسف آهنگر اسبفروشانی در 91/4/22:: 7:23 عصر

 

به گزارش لیزنا به نقل از، اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سراب، در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی در توسعه کتابخانه‌های عمومی و ترویج فرهنگ کتب و کتاب‌خوانی در جامعه ، شورای اسلامی و دهیاری روستای اسبفروشان از توابع شهرستان سراب استان آذربایجان شرقی، در اقدامی نیکو و ماندگار 500 متر زمین برای احداث کتابخانه عمومی به اداره کل کتابخانه های عمومی اهدا کردند.

پیش از این نیز اهالی و شورای روستاهای آچاچی شهرستان میانه ، شیشوان عجب شیر و کاسین ورزقان نیز در سال 91 زمین احداث کتابخانه اهدا کرده‌اند.

با تأمین اعتبارات لازم و تصویب طرح  احداث این کتابخانه ها، شاهد توسعه بسترهای لازم برای شکوفایی استعدادها و گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی خواهیم بود.

 


رشتهکوههای بزقوش؛ تفرجگاه طبیعی شهرستان سراب

ارسال شده توسط یار اوغلی در 91/1/12:: 9:16 عصر

تفرجگاه موسوم به ارتفاعات رشته‌کوه‌های بزقوش در شهرستان سراب، یکی از چشم‌اندازهای طبیعی و زیبای ایران در شمال غرب کشور است که با وجود خشکسالی اخیر، زیبایی‌های خدادادی و سرسبزی خود را حفظ کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در آذربایجان شرقی، هر سال گردشگران داخلی و خارجی و کوه‌نوردانی از سراسر کشور در فصول مختلف سال برای گذراندن ساعاتی در طبیعت و استفاده از آب‌های معدنی این منطقه، به این مکان زیبا سفر می‌کنند.

در ابتدای این تفرجگاه چشمه‌ی آب گرم اسب‌فروشان در نزدیکی دهکده‌ای به همین نام در جنوب غربی سراب و دامنه‌ی رشته‌کوه‌های برقوش قرار گرفته است. این آب گرم بین 35 تا 75 درجه‌ی سانتی‌گراد حرارت دارد.

آب گرم اسب‌فروشان خواص درمانی زیادی دارد و از جمله برای پادرد، کمردرد مفید است و به همین منظور، برای استفاده از آب آن، استخری ساخته شده است.

در این منطقه‌ی بکر کوهستانی، مکان‌هایی برای اسکان و برپایی چادر وجود دارد که محل مناسبی برای آرامش مسافران و گردشگران خسته از زندگی شهری است.

پوشش آلاله و لاله‌های رنگارنگ و همچنین گیاهانی مانند گل گاوزبان، مرزه کوهی، کاکوتی، شیرین بیان و بلاغ اوتی با خواص دارویی، روح هر گردشگر تازه‌واردی را نوازش می‌دهد.

این منطقه در 18 کیلومتری جنوب شهرستان سراب بین آب‌های گرم معدنی اسب‌فروشان، اله‌حق و اردها قرار گرفته است. بلندترین قله‌ی بزقوش 3304 متر ارتفاع دارد و این رشته‌کوه شریان آب‌های مهمی است که از جبهه‌ی شمالی و جنوبی دو چاله و جلگه سراب و میانه جریان می‌یابد و به تلخه رود می‌پیوندد.


<      1   2   3      >



بازدید امروز: 7 ، بازدید دیروز: 69 ، کل بازدیدها: 214792
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ
ابزار و قالب وبلاگبیست تولزکد صلوات شمار برای وبلاگ