سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حذف آبگرم اسبفروشان سراب از فهرست مناطق نمونه گردشگری آذربایجان

ارسال شده توسط یوسف آهنگر اسبفروشانی در 88/8/29:: 12:4 عصر
سراب - خبرنگار اطلاعات: منطقه توریستی و گردشگری آبگرم اسبفروشان سراب از فهرست مناطق منتخب نمونه گردشگری استان آذربایجان شرقی حذف شد.

علی‌رغم تصویب طرح توسعه منطقه کوهستانی آبگرم اسبفروشان سراب در سفر اول ریاست جمهوری به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان و اجرای مقدمات و نیز آغاز عملیات ساخت مسجد و مهمانپذیر و تأسیسات رفاهی و تفریحی به دلایل نامعلوم، نام این منطقه از فهرست مناطق نمونه گردشگری آذربایجان شرقی حذف شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیأت وزیران در جلسه‌ای که در مرکز استان آذربایجان شرقی تشکیل شد، مناطق شهید کسایی تبریز، دامنه سهند تبریز، حاشیه سد شهیدمدنی، دره علی‌آباد، قلعه چای و قلعه بختک لیلان اهر را به عنوان مناطق نمونه گردشگری تعیین کرد.

منطقه آبگرم اسبفروشان سراب در دامنه قلّه بزقوش سراب با آبگرم معدنی اسبفروشان و چند چشمه آب سرد بدون املاح و رودخانه خروشان و آبشار طبیعی دارای جاده آسفالته از نقاط بکر و زیبای استان اردبیل است.‌

سفال اورارتو در اسبفروشان

ارسال شده توسط یوسف آهنگر اسبفروشانی در 88/4/27:: 9:4 عصر
سفال اورارتو در اسبفروشان

 

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باستان شناسی، برنامه بررسی و شناسایی حوضه روستای اسبفروشان، واقع در جنوی شهرستان سراب (استان آذربایجان شرقی) پایان یافت.

به گفته بابک ناصری، سرپرست هیئت، تعداد پنج محوطه در این برنامه بررسی و شناسایی شد.

وی در ادامه افزود ر این راستا مشخص گردید یکی از تپه ها اسلامی و دو تپه دیگر دارای آثار ساسانی-اسلامی و هزاره اول هستند. همچنین دو قبرستان با آثاری از دوران صدر اسلام (قرن دوم و سوم) و مفرغ جدید شناسایی شد.

وی هدف از این بررسی را اثبات وجود آثاری از دوه اورارتو در جنوب شرق شهرستان سراب عنوان کرد که در یکی از تپه ها با نام کول تپه 4 به تعداد شش قطعه سفال اورارتو دست یافت.


قله بزقوش

ارسال شده توسط یوسف آهنگر اسبفروشانی در 88/1/27:: 12:40 عصر

قله بزقوش

سلسله جبال بزغوش که همزمان با مواد خروجی آتشفشانهای سهند و سبلان ارتفاع یافته در 18 کیلومتری جنوب شهرستان سراب و 35 کیلومتری شمال میانه قرار دارد . طول این رشته کوه 120 کیلومتر و عرض آن بین 40 تا 45 کیلومتری متغییر می باشد . جهت آن شرقی – غربی بوده و تا دره قرانقوچای که آن را از دامنه شرقی سهند جدا می سازد ادامه دارد . دامنههای سرسبز و زیبا و مراتع وسیع محل اسکان ایلات و عشایر و دامپروران و روستائیان اطراف می باشد . بطوری که سراب به صورت یکی از قطب های مهم دامپروری در سطح کشور در آمده است . بزغوش دارای چشمه های متعدد آبگرم از جمله اسب فروشان ، بوشلو ، سقزچی ، الله حق ، بویوک وئی ، شالقون و جلده باخان می باشد . شاخه هائی از رودخانه تلخه رود یا آجی چای از دامنه های شمالی این کوهستان سرچشمه می گیرد . میانگین بارش سالیانه منطقه بین 400 تا 500 میلیمتر بوده که اکثراً در ماه های سرد سال به صورت یخ و برف بر روی قلل منطقه انباشته شده و در فصلهای بهار و تابستان بسوی اراضی حاصلخیز مجاور جاری میگردد. ارتفاع بلندترین قله این منطقه 3303 متر از سطح دریا می باشد که از دو مسیر صعود می گردد :

الف – مسیر جنوبی به مبدا صعود از روستای ورنکش که برای کوهنوردان سهلترین راه از طریق میانه می باشد .

ب – مسیر شمالی به مبدا صعود از روستای اسب فروشان (اشوشان) که در واقع مسیر کلاسیک بزقوش می باشد و اکثرا صعود از این مسیر انجام می گیرد.

 با عرض پوزش عکش ها را در سر فرصت خواهم گذاشت موفق باشید.





بازدید امروز: 5 ، بازدید دیروز: 6 ، کل بازدیدها: 215142
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ
ابزار و قالب وبلاگبیست تولزکد صلوات شمار برای وبلاگ