سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روستای اسب فروشان

ارسال شده توسط یوسف آهنگر اسبفروشانی در 88/9/13:: 9:26 عصر

 

                                                        روستای اسب فروشان

                                                                       قسمت اول

 روستای اسب فروشان از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب، با مختصات جغرافیایی 47 درجه و 28 دقیقه طول شرقی و 37 درجه و 49 دقیقه عرض شمالی، در فاصل? 13 کیلومتری جنوب غربی سراب واقع شده است. این روستا، از طرف شمال به روستای سرانسر از جنوب شرقی به روستای صومعه حق، از شرق به روستای هریس و از طرف غرب به سردها محدود می‌شود. ارتفاع روستا از سطح دریا 1709 متر است.
آبگرم معدنی اسب فروشان در فاصله 4 کیلومتری شمال روستا واقع شده و جاده آن تا شهر سراب آسفالت است. از اطراف روستا رودخانه‌های متعددی عبور می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به
آجی چای، تاجیار، پسلر و مهین چای اشاره نمود. آب مصرفی مردم و زمین‌های زراعی روستا از چشمه‌های جوشان کوه بزغوش تأمین می‌شود.
آب و هوای روستای اسب فروشان در فصول بهار و تابستان معتدل و در پائیز و زمستان بسیار سرد است. روستا اقلیمی سردسیر دارد و میزان بارندگی سالیانه آن در حدود 450 میلی‌متر است.
پیرامون منطقه آبگرم روستای اسب‌فروشان، در زمان ولیعهدی عباس میرزا، محل تفریح و شکارگاه رجال حکومت ایالتی آذربایجان بوده است.
در فصل شکار، محلی برای خرید و فروش اسب ایجاد شده بود که به مرور از ییلاق شکارگاهی و محل اسب فروشی به روستایی با اسکان دایمی تبدیل گردید که امروزه به روستای اسب فروشان معروف است.
در شرق روستا، تپه‌ای معروف به کول تپه (تپه خاکستر) وجود دارد که به آتشکده‌های باستانی آذربایجان منسوب است و اشیاء قدیمی زیادی در آن یافت شده است. ظاهراً، هسته اولیه روستا بر روی آن تپه و در کنار آتشکده استقرار یافته بود که در دوره‌های بعدی و به دلایل نامعلومی از بین رفته است.مردم روستای اسب فروشان به زبان آذری سخن می‌گویند. دین آن‌ها اسلام و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

 

نمایی از کوچه باغ - اسب فروشان

 





بازدید امروز: 51 ، بازدید دیروز: 17 ، کل بازدیدها: 215312
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ
ابزار و قالب وبلاگبیست تولزکد صلوات شمار برای وبلاگ